Dowiedz się więcej
Przeczytaj artykuł
Dowiedz się więcej
Przeczytaj artykuł
Dowiedz się więcej
Dotychczas znana struktura nauki szkolnej zostaje zastąpiona bardziej dynamicznym układem studiów, pozwalając na poszerzanie wiedzy w interesujących obszarach. Zajęcia odbywają się różnorodnych lokalizacjach, a ilość materiału do przyswojenia wymaga opanowania organizacji pracy własnej. Poza nauką osobnym rozdziałem jest życie studenckie – wejście w nowe środowisko społeczne, budowanie od podstaw znajomości, które nierzadko zostaną na lata.
To wszystko, dla większości studentów, jest czymś wyczekiwanym i ekscytującym. Mimo pewnego niepokoju przed krokiem w nieznane i koniecznością oswajania tak wielu zmian, czują się gotowi na rozpoczęcie nowego etapu swojego życia.
Jest jednak pewna grupa młodych ludzi, dla których ten moment przejścia może być dużo trudniejszy, a adaptacja do nowej rzeczywistości będzie wymagała dużo więcej wysiłku.
W ostatnich latach rośnie liczba młodych ludzi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu podejmujących kształcenie na studiach wyższych. Na ogół posiadają oni wąskie zainteresowania i pasje, które pragną poszerzać na poziomie akademickim. Dalsza nauka stanowi dla nich szansę rozwoju, ale może także być ogromnym wyzwaniem.
Zgodnie z najnowszymi danymi zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozuje się obecnie u 1 na 100 osób. Na ogół diagnoza odbywa się w dzieciństwie, czterokrotnie częściej u chłopców niż dziewczynek. Zaburzenia ze spektrum autyzmu nie mijają z czasem, towarzyszą osobie przez całe życie. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że każdy z nas zna kogoś, kto doświadcza trudności z uwagi na ASD. Być może osoba obok nas reaguje nadmiernie na dźwięki? Lubi utartą rutynę i ciężko jej zaakceptować zmiany? Jej zachowanie wydaje się ekscentryczne? Potrafi się skupić na detalach czy posiada unikalne hobby i oddaje się mu z pełnym zaangażowaniem?
Osoby doświadczające trudności w związku z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiają specyficzny wzorzec funkcjonowania w trzech sferach :
Częsta jest również specyficzna wrażliwość sensoryczna – w pewnych obszarach może być ona nadmierna ( np. najdrobniejsze dźwięki będą odbierane jako mocno przeszkadzające), w innych – obniżona.
W ostatnich latach zmianie uległ sposób rozumienia tego typu zaburzeń - w miejsce dotychczasowych nazw- „autyzm”, „zespół Aspergera”- pojawiło się określenie „zaburzenia ze spektrum autyzmu”. Pozwala to umiejscowić występujące trudności na pewnym kontinuum, w zależności od ich stopnia nasilenia. Z jednej strony będą osoby, które doświadczają znacznych trudności w funkcjonowaniu, z drugiej – osoby, które funkcjonują względnie samodzielnie, wymagając niewielkiej pomocy (ASD wysokofunkcjonujące).
Jedną z niezwykłych cech zaburzeń ze spektrum autyzmu jest przeplatanie się braków i zdolności.
Dbałość o detale i zdolność do koncentrowania się na monotonnych, powtarzalnych czynnościach to umiejętności, które wielu neurotypowym osobom mogą nastręczać trudności, a będą bardzo naturalne dla osób z ASD. Towarzyszyć temu może wysoka inteligencja, rozwinięte zdolności analityczne, dobra - często fotograficzna - pamięć. Większość osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu posiada wąskie, specjalistyczne zainteresowania, w obrębie których potrafią zgromadzić ogromną wiedzę. Część z nich przejawia zdolności wysepkowe – wybitne umiejętności w obrębie określonego tematu – najczęściej w zakresie muzyki, sztuki czy operacji matematycznych.
Wiele zmian i konieczność adaptacji do nowego środowiska mogą sprawić, że dotychczas stosowane strategie funkcjonowania młodych ludzi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą być niewystarczające, a stworzenie nowych będzie wymagać czasu. Kłopotliwe może być odnalezienie się w specyficznej strukturze uniwersyteckiej, organizacja nauki własnej, radzenie sobie ze stresem. Badania wskazują, iż studenci z ASD często odczuwają także przeszkody w zakresie komunikacji z grupą rówieśniczą – przejawiające się zarówno w trudnościach w nawiązywaniu i podtrzymywaniu nowych znajomości (co może skutkować poczuciem izolacji czy niedopasowania), jak i w pracy grupowej w trakcie zajęć.
Specyficzne trudności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będą powodowały, iż rozpoczęcie nowego etapu w życiu może stanowić dla nich spore wyzwanie. Doświadczanie tej zmiany przez poszczególne osoby będzie odmienne dla każdej z nich i uzależnione od indywidualnych uwarunkowań – mocnych i słabych stron, potrzeb, źródeł wsparcia.
W procesie przystosowywania się do nowego otoczenia, wspólnym dla wszystkich osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (tak samo jak dla studentów neurotypowych) jest pragnienie bycia traktowanym z otwartością, zrozumieniem i akceptacją tego, jakim się jest, w miejsce oceniania w kategoriach „dziwny, nienormalny, zaburzony”. Jeśli więc zauważysz obok siebie inną osobę, która funkcjonuje odmiennie od ciebie – podejdź do niej życzliwie – być może próbuje się właśnie zaadaptować do rzeczywistości akademickiej na miarę swoich możliwości, a pozytywne wsparcie doda jej w tym procesie odwagi.
Attwood, T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk, 2019
Gurbuz, E.,Hanley, M., Riby, D.M., University Students with Autism: The Social and Academic Experiences of University in the UK. Journal of Autism and Developmental Disorders (2019) 49:617–631
Merino, M., Lancho, M. Garcia, Ch., Supporting students on the autism spectrum throughout their university studies. Projekt Autism & Uni.
Morgan, H. Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka. Fundacja Wspólnota Nadziei. Kraków, 2004.
Pisula, E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk, 2012
Płatos, M. (red.) Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa, 2016
Prokopiak, A. (red). Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2020
Magdalena Niedbał – psycholog i trener z doświadczeniem w pracy z różnymi grupami osób. Pełniła rolę doradcy edukacyjnego w DON UJ, zagłębiając tematykę wsparcia wysokofunkcjonujących studentów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Podoba mi się
osób polubiło ten artykuł