Logo projektu DoradaUnia Europejska logo
Zdjęcie przedstawiające kobietę z rozłożonymi rękami zwróconą ku słońcu

Przeczytaj artykuł

Syndrom pustej kartki - jak zacząć pisać pracę magisterską/licencjacką

Kiedy stoimy przed dużym wyzwaniem jakim jest napisanie pracy licencjackiej lub magisterskiej z jednej strony możemy czuć ekscytację i entuzjazm, z drugiej – niepokój i obawy. Jest to sytuacja normalna i doświadcza jej wiele osób, nie tylko w przypadku wyzwań akademickich. 

Kiedy jednak czujemy, że negatywne nastawienie zaczyna dominować i może utrudnić nam realizację całego zadania, warto przeznaczyć trochę czasu na analizę sytuacji. Jeśli chcemy być konstruktywni, powinniśmy raczej obserwować niż krytykować. Ocenianie i wyrzuty sumienia prowadzą do poczucia winy, a ono z kolei może być jednym z głównych motorów prokrastynacji, odkładania pisania pracy na nieokreślone ‘później’. 

Najprościej jest zaobserwować blokady techniczne, czyli wszystkie zewnętrzne przeszkody, które nie pozwalają nam na rozpoczęcie/kontynuację pracy. Brak doprecyzowanego tematu, brak literatury, brak materiałów, brak kontaktu z promotorem itp. To jasne, że tak duże przedsięwzięcie jak praca licencjacka/magisterska wymaga wielu przygotowań. Nie da się zebrać materiałów i napisać jej w jeden wieczór. Na początek warto przyjąć, że każdy element pracy jest ważny i trzeba świadomie określić sposób jego realizacji oraz przeznaczyć na niego konkretny czas i przestrzeń. Etapy pisania pracy mogą się wydawać oczywiste i wielu studentów czuje, że ma je ‘w głowie’. Umysł nie jest jednak teczką na dokumenty, a konieczność pamiętania i monitorowania stanu realizacji poszczególnych elementów jest na tyle męcząca i angażująca, że może zabraknąć już energii na działanie twórcze. Zatem watro wypisać wszystkie etapy przez jakie będzie trzeba przejść podczas pisania.

Zrzut fragmentu ekranu z aplikacji Tello. Na fioletowym tle widoczne jest pięć grup zadań wizualnie ułożonych w kolumny.
Przykład planu z wykorzystaniem tablicy Trello

Każdy z nich należy uwzględnić w możliwie precyzyjnych szczegółach, tzn. np. jeśli chcemy uwzględnić etap ‘wybór tematu’, jako podzadania możemy wypisać m.in.: przegląd artykułów branżowych, rozmowę z promotorem, wizytę w archiwum prac z ostatnich lat. Można posłużyć się tablicą korkową i karteczkami typu sticky note lub aplikacją do zarządzania zadaniami, np. trello, todoist. Ważne, by każde zadanie miało przypisaną określoną datę realizacji i aby w miarę postępów można było je przenosić na tablicy do kolejnej kolumny.  

Kolejny rodzaj trudności, to blokady twórcze – występują, gdy mamy zbyt mało lub zbyt dużo pomysłów, nie wiemy od czego zacząć, brakuje nam doświadczenia w pisaniu. Odpowiedzią na ten typ trudności mogą być ćwiczenia pobudzające kreatywność - szukanie inspiracji w otoczeniu, u innych osób i twórców, zmienianie kontekstu. Syndrom pustej kartki najczęściej utożsamiany jest z taką właśnie sytuacją: masz wystarczająco dużo materiałów oraz gotowy plan, siadasz do pisania i... nie jesteś w stanie sklecić choćby zdania. Biała pustka nowego pliku może onieśmielać i frustrować. Warto w takiej sytuacji zmieniać, co tylko się da, np.: 

  • Nie pisz! Przetestuj rysowanie, mapy myśli, dyktowanie (programy typu speech to text). Zamiast pustego worda otwórz Excela, Miro, Creately, OneNote lub dowolny ulubiony program. Skorzystaj z szablonów, które one oferują i spróbuj wypełnić je treścią.
  • Zmień otoczenie, usiądź po drugiej stronie stołu, zacznij pisać w bibliotece, kawiarni, na ławce w parku, weź kartkę papieru zamiast laptopa, pisz ręką przeciwną do wiodącej. 
  • Nie siedź – przejdź się, pobiegaj, poćwicz jogę lub prześpij się z pomysłem (lub jego brakiem) 
  • Zignoruj kolejność – możesz zacząć od wstępu albo od zakończenia, od części teoretycznej lub empirycznej, od początku rozdziału lub jego podsumowania. Sprawdź różne możliwości i oceń, która wydaje Ci się w tej chwili najbardziej pociągająca.
Zrzut ekranu na szablon SCAMPER z aplikacji Miro. W centrum widoczny temat Subject od którego odchodzi 7 podtematów: Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to other use, Eliminate, Reverse.
Wykorzystanie metody SCAMPER, źródło: miro.com
  • Wprowadź się w dobry nastrój - zrób przed twórczą pracą coś, co sprawi ci przyjemność, np. zaparz ulubioną herbatę, przeczytaj kilka dowcipów.
  • Zrób kilka ćwiczeń przygotowujących do pisania tekstu - np. wypisz 20 słów z twoje branży na wybraną literę, stwórz zdanie, w którym każde słowo ma tę samą liczbę liter, poszukaj wielu możliwych rozwinięć dla jakiegoś akronimu. 
  • Sięgaj do metafor, stawiaj (zapisuj, rysuj, wyklejaj) dziwne pytania, np. ‘co by było, gdybym pisał/a tę pracę na dnie oceanu?’, ‘jaki zapach mogłyby mieć wyniki moich badań?’, ‘gdyby trzeba było zbudować tę pracę z klocków, jak by wyglądał/a?’ 
  • Zejdź do najmniejszego możliwego celu – napisz tylko jeden akapit albo tylko jedno zdanie.
  • Chwilowo odpuść sobie jakość – pisz cokolwiek, co masz w głowie przez 5 minut lub do zapełnienia strony, urządź burzę mózgów, szkicuj, bazgraj, wklejaj cytaty i obrazki z sieci 
  • Jeśli masz jakąkolwiek treść, spróbuj ją modyfikować, stosując np. metodę SCAMPER.

Najgłębiej tkwią w nas blokady psychologiczne, a ich wykrycie ich wymaga pewnej szczerości wobec siebie. Jednocześnie najtrudniej je przełamywać, ponieważ często w ich przypadku zastosowanie prostych technik rozwijających kreatywność to za mało. Warto w takiej sytuacji przyjrzeć się wewnętrznej narracji, jaką stosujemy odkładając pisanie pracy, a także zastanowić się, jak można stosowane przez nas wymówki przekształcać w myśli wspierające. W poniższej tabeli zebrano kilka przykładów, które mogą pomóc w tej pracy: 

Myśli (wymówki) prowadzące do prokrastynacji Możliwe przyczyny Co może pomóc
‘Dopóki nie mam wszystkich materiałów, nie mogę zacząć’; ‘Moja praca musi być idealna’ Perfekcjonizm, nadmierna potrzeba kontroli Trzymanie się planu. Lepiej realizować zadania jakkolwiek, niż wcale. Myśl, że pierwszą wersję zawsze można poprawić.
‘Nie dam rady, to mnie przerasta, nie nadaję się do tego’; ‘To się nie uda, wszyscy mnie wyśmieją’ Lęk przed oceną, obniżone poczucie własnej wartości Koncentracja na zasobach. Wypisanie swoich mocnych stron, przypomnienie sobie sukcesów (np. zdanych egzaminów). Prośba o wsparcie zaufanych osób.
‘Dziś nie mam już na to siły, zajmę się tym kiedy indziej’ Zmęczenie, brak równowagi między pracą a odpoczynkiem Zrobienie ustalonego minimum. Rewizja planu pod kątem podstawowych potrzeb (sen, ruch, dieta)
‘Jeszcze mam czas, najpierw coś obejrzę/przejrzę fb’, ‘Życie jest za krótkie, by marnować czas na pisanie pracy’ Podążanie za rozrywką i zabawą, multitasking, uzależnienie od mediów społecznościowych i in. Przypominanie sobie misji i celu (piszę pracę licencjacką/magisterską, bo ważne jest dla mnie ukończenie studiów). Zaplanowanie rozrywek po zakończeniu etapu pisania/pracy. Eliminowanie bodźców z otoczenia (np. wyłączanie smartfona).
‘Tego wszystkiego jest za dużo, nie wiem, jak się za to zabrać, ani od czego zacząć’ Brak dobrego planu, świadomości pierwszych kroków Dookreślenie poszczególnych zadań i podzadań, które należy wykonać. Osadzenie ich w miejscu i czasie.

O autorce:

Urszula Szczocarz - psycholog, trenerka, doradczyni edukacyjna i zawodowa. W kręgu jej zainteresowań znajdują się m.in. nowoczesna edukacja, kreatywne techniki uczenia (się), narzędzia coachingowe w pracy z grupą.