Dowiedz się więcej
Przeczytaj artykuł
Dowiedz się więcej
Przeczytaj artykuł
Dowiedz się więcej
Jedyne, co musisz zrobić, to uczynić swój mózg sprzymierzeńcem. Czyli zadbać o niego, żeby Ci służył nie tylko do zdobywania wiedzy, ale w ogóle w życiu.
Nie ma uniwersalnej zasady dla każdego, która pozwala osiągnąć sukces w nauce. Ludzie różnią się między sobą cechami temperamentu, sposobami radzenia sobie ze stresem, czy zasobami pamięci.
Są jednak żelazne zasady, których wdrożenie w życie może ułatwić naukę. To zasady, które wiele razy powielane są w mediach, zalecane w podręcznikach i poradnikach. Są skuteczne, proste i powodują, że „mózg czuje się dobrze” i przyswaja wiedzę lepiej.
Przypomnę je dla utrwalenia:
Gdy jesteś wypoczęty, przewietrzony, dobrze odżywiony, Twoja głowa pracuje efektywniej. Bez tego wszelkie techniki zapamiętywania nie pomogą. Te trzy zasady są fundamentem, o który trzeba zadbać w pierwszej kolejności.
Następnym krokiem jest ustalenie kilku indywidualnych cech pozwalających na ocenę swoich optymalnych możliwości nauki. Kiedy zaczynasz trening sportowy trener zawsze ocenia twoją pozycję wyjściową, sprawdza w czym jesteś dobry, a nad czym musisz popracować. To samo trzeba zrobić oceniając swoje możliwości. Zadaj sobie następujące pytania i odpowiedz na nie uczciwie i szczerze. Odpowiedzi posłużą ci do zaplanowania pracy.
O jakiej porze doby jestem najbardziej skoncentrowany/na? Kiedy pracuję bez wysiłku i najlepiej przyswajam wiedzę? Co najczęściej mnie rozprasza? Co mi sprzyja, kiedy się uczę? Czy wolę uczyć się sam/sama, czy z kimś? Czy szybciej uczę się słuchając wykładów czy robiąc swoje kolorowe notatki? Czy wolę powtarzać na głos czytany tekst? Czy uczę się w ruchu np. chodząc? Co mnie relaksuje? Czy w trakcie nauki lubię słuchać muzyki, czy wolę ciszę?
Po udzieleniu odpowiedzi na pytania pozostaje zaplanowanie nauki. Aby dobrze stworzyć plan działania musisz wiedzieć, co jest twoim celem i trzymać się go. Jeśli masz do zaliczenia najważniejszy i zapewne najtrudniejszy egzamin w tej sesji, to jemu musisz poświęcić najwięcej uwagi i zaplanować, kiedy najlepiej się do tego zabrać. Zaczynanie od najprostszych zadań to nasza ludzka strategia unikania spraw trudnych. To powszechny błąd, bo sprawy najtrudniejsze zatruwają nam myśli i utrudniają skupienie. Lubimy robić rzeczy, które nam wychodzą. Dlatego najczęściej zaczynasz naukę od tych prostych, najłatwiejszych zadań. Być może kierujesz się myślą - zrobię to szybko i będzie z głowy. Jeśli to proste, zrób to na końcu, bo nawet jeśli będziesz zmęczony/a to i tak się uda. Kiedy planujesz, podziel zadania na kawałki. Dla mózgu informacja „naucz się prawa karnego” to jak dla dziecka hasło „bądź grzeczny” – zbyt ogólne i przerażające. Podziel słonia na kawałki, wtedy będzie zjadliwy. Duże cele należy podzielić na małe działania i rozpisać je w konkretne dni i godziny. Planuj uwzględniając przerwy na odpoczynek, sen, jedzenie. Napisz plan i staraj się go trzymać, ale nie przywiązuj się do niego za bardzo. Nie na wszystko masz wpływ. Nie rób sobie wyrzutów, jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem. Oceń sytuację: coś cię rozproszyło? Nie udało się nauczyć materiału, bo okazało się, że nie masz notatek albo odpowiedniego podręcznika? Plan zawsze można modyfikować i dostosować do swoich potrzeb. Nie kieruj się tym, że innym idzie szybciej. Nie porównuj się. Jesteś wyjątkowy/a i masz swój rytm, skup się na sobie i na tym, na co masz wpływ.
A teraz mały poradnik przydatny przy zasiadaniu do nauki:
Mózg jest trochę jak mięsień, trzeba go wytrenować. Zapewne będą momenty zwątpienia i kryzysy. Jeśli czujesz, że starasz się ze wszystkich sił i stosujesz opisane techniki, a jednak nie możesz osiągnąć zamierzonych celów, czujesz niepokój i przygnębienie, sięgnij po pomoc specjalistów. To nie wyraz słabości, tylko dojrzałości i chęci zadbania o siebie.
1 Mowa o aplikacji Forest (przyp. red.).
Alloway T. P; Trening umysłu dla bystrzaków, Gliwice 2013.
Greenberg M.; Mózg odporny na stres, Poznań 2019.
Minge N, Minge K; Jak uczyć się szybciej i skuteczniej, Warszawa 2017.
mgr Jagna Kazienko – psycholog, psychoterapeutka. Absolwentka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła całościowe szkolenie podyplomowe organizowane przez Katedrę Psychiatrii CMUJ przygotowujące do ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty (obecnie w trakcie certyfikacji). Jest certyfikowaną terapeutką środowiskową. Ukończyłam kurs I stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Krakowskim Instytucie Psychoterapii, Ośrodku Poradnictwa i Terapii Rodzin Fundacji „Dom Terapii”, Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Bochni, oddziale dziennym PZP Pro-Psyche, oraz prowadząc własną praktykę w gabinecie. Obecnie kierowniczka Studenckiego Ośrodka Wsparcia i Adaptacji SOWA.
Podoba mi się
osób polubiło ten artykuł